کمیته مدیریت دانش

 

تکنیکی است که می توان از فکر و اندیشه های کارکنان برای مسأله یابی به چاره جویی و حل مسائل و مشکلات سازمانی بهره جست و بر اساس نظام پیشنهادها کلیه کارکنان از عالیترین رده سازمانی تا پایین ترین سطح آن می توانند پیشنهادها، ایده ها ، ابتکارات و نظرات و طرح و تجربه خود را برای رفع نارسایی های موجود در روندکاری و یا بهبود روشهای انجام کار و یا افزایش کیفیت ارائه دهند.

هدف از ارائه دانش

 

۱) یافتن گلوگاه ها و مشکلات موجود در سازمان

۲) افزایش پذیرش تغییر و سازگاری با تغییرات

۳) افزایش کیفیت و بهره وری، بهبود روندهای عملیاتی و کاهش هزینه ها

۴) شناسایی کارکنان دارای هوشمندی و مسئولیت پذیری بیشتر

۵) فراهم آوردن مقدمات مشارکت عموم در پیشبرد اهداف نظام سلامت

۶) تبادل تجربه و مهارت به دست آمده و افزایش دانش سازمانی

۷) اعتبار بخشیدن به دانش و اطلاعات موجود در سازمان

۸) رفع اشتباهات احتمالی و جلوگیری از تکرار آزمون های مخرب پیشین

۹) تبدیل دانش ضمنی به آشکار و فراهم آوردن بستر بهره مندی از دانش ضمنی ارزشمند حاصل از دانش و تخصص و مهارت

دانش

 

دانش به معنای اطلاعات قابل درک و ارزشمندی است که حین کار فراگیری شده و نهادینه می شود و به حل مسئله می انجامد دانش سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ۴ قالب بهبود، ایده(پیشنهاد) ، طرح اجرایی و تجربه قابل مستندسازی و انتشار است.

تجربه

 

فرایند دانش یا مهارت کسب شده در یک مقطع زمانی خاص که از طریق مشاهده و بررسی یک مسأله سازمانی و انجام یک یا چند مداخله برای رفع آن صورت می گیرد. تجربه موجب ایجاد تغییر (مثبت یا منفی) در عملکرد سازمان و مدیریت می شود

بهبود

 

راهکار اجرایی برای تغییر به سمت بهتر شدن با بهبود مستمر و تدریجی و نه تغییرات انفجاری یا ناگهانی که ارتقای بهره وری در سازمان را به همراه داشته باشد.

ایده (پیشنهاد)

 

یک فکر است که محصول قوه خلاقیت افراد است و می تواند موجب حل مشکلات، بهبود فرایندها، بهینه سازی امور و افزایش کارایی و اثر بخشی سازمان گردد

طرح

 

مجموعه اقدام های مثبت و تأثیرگذاری که در راستای وظایف شغلی فرد یا سازمان به اجرا درآمده است و کلیه سازوکارهای قانونی فنی و مالی بررسی و مستند می شود.

ویژگی های یک دانش قابل انتشار 

 

۱) کاربردی بودن

۲) به روز بودن

۳) در راستای اهداف سازمان بودن

۴) ایجاد ارزش افزوده نمودن

ویژگی های یک دانش غیرقابل انتشار

 

۱) کاربردی نباشد و قابلیت اجرایی نمودن نداشته باشد

۲) درراستای اهداف سازمانی نبوده و خارج از مأموریت و فلسفه وجودی دانشگاه باشد

۳) قابلیت انتشار و اشتراک گذاری نداشته باشد

۴) موضوع امری متداول باشد که به صورت گسترده در حال اجرا باشد

۵) ارائه توصیه کلی بدون ارائه راهکار یا اقدام مشخص