کمیته مدیریت دانش |
تکنیکی است که می توان از فکر و اندیشه های کارکنان برای مسأله یابی به چاره جویی و حل مسائل و مشکلات سازمانی بهره جست و بر اساس نظام پیشنهادها کلیه کارکنان از عالیترین رده سازمانی تا پایین ترین سطح آن می توانند پیشنهادها، ایده ها ، ابتکارات و نظرات و طرح و تجربه خود را برای رفع نارسایی های موجود در روندکاری و یا بهبود روشهای انجام کار و یا افزایش کیفیت ارائه دهند.
هدف از ارائه دانش |
۱) یافتن گلوگاه ها و مشکلات موجود در سازمان
۲) افزایش پذیرش تغییر و سازگاری با تغییرات
۳) افزایش کیفیت و بهره وری، بهبود روندهای عملیاتی و کاهش هزینه ها
۴) شناسایی کارکنان دارای هوشمندی و مسئولیت پذیری بیشتر
۵) فراهم آوردن مقدمات مشارکت عموم در پیشبرد اهداف نظام سلامت
۶) تبادل تجربه و مهارت به دست آمده و افزایش دانش سازمانی
۷) اعتبار بخشیدن به دانش و اطلاعات موجود در سازمان
۸) رفع اشتباهات احتمالی و جلوگیری از تکرار آزمون های مخرب پیشین
۹) تبدیل دانش ضمنی به آشکار و فراهم آوردن بستر بهره مندی از دانش ضمنی ارزشمند حاصل از دانش و تخصص و مهارت
دانش |
دانش به معنای اطلاعات قابل درک و ارزشمندی است که حین کار فراگیری شده و نهادینه می شود و به حل مسئله می انجامد دانش سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ۴ قالب بهبود، ایده(پیشنهاد) ، طرح اجرایی و تجربه قابل مستندسازی و انتشار است.
تجربه |
فرایند دانش یا مهارت کسب شده در یک مقطع زمانی خاص که از طریق مشاهده و بررسی یک مسأله سازمانی و انجام یک یا چند مداخله برای رفع آن صورت می گیرد. تجربه موجب ایجاد تغییر (مثبت یا منفی) در عملکرد سازمان و مدیریت می شود
بهبود |
راهکار اجرایی برای تغییر به سمت بهتر شدن با بهبود مستمر و تدریجی و نه تغییرات انفجاری یا ناگهانی که ارتقای بهره وری در سازمان را به همراه داشته باشد.
ایده (پیشنهاد) |
یک فکر است که محصول قوه خلاقیت افراد است و می تواند موجب حل مشکلات، بهبود فرایندها، بهینه سازی امور و افزایش کارایی و اثر بخشی سازمان گردد
طرح |
مجموعه اقدام های مثبت و تأثیرگذاری که در راستای وظایف شغلی فرد یا سازمان به اجرا درآمده است و کلیه سازوکارهای قانونی فنی و مالی بررسی و مستند می شود.
ویژگی های یک دانش قابل انتشار |
۱) کاربردی بودن
۲) به روز بودن
۳) در راستای اهداف سازمان بودن
۴) ایجاد ارزش افزوده نمودن
ویژگی های یک دانش غیرقابل انتشار |
۱) کاربردی نباشد و قابلیت اجرایی نمودن نداشته باشد
۲) درراستای اهداف سازمانی نبوده و خارج از مأموریت و فلسفه وجودی دانشگاه باشد
۳) قابلیت انتشار و اشتراک گذاری نداشته باشد
۴) موضوع امری متداول باشد که به صورت گسترده در حال اجرا باشد
۵) ارائه توصیه کلی بدون ارائه راهکار یا اقدام مشخص