پرسش های متداول درمانی

من برای رفتن نزد دندانپزشک اضطراب دارم ، ولی نمی دانم در این مورد چه کار می توانم انجام دهم ؟

پاسخ : اضطراب در مورد درمان های دندانپزشکی غیر معمول نیست. افراد در هر سنی آن را تجربه می کنند . بیماران مسن تر ممکن است کمتر قادر باشند بر استرس خود غلبه کنند که ممکن است این امر به دلیل وضعیت های خاص جسمی آنان باشد . شما باید احساساتتان را با دندانپزشک و پرسنل مطب در میان بگذارید . اجازه دهید آنها بدانند که شما مضطرب هستید تا درمان شما را مطابق با وضعیت روحی شما به انجام برسانند .

آیا در هنگام مراجعه به مطب ها دندانپزشکی در صورتی که به فشار خون بالا مبتلا هستیم باید دندانپزشک را مطلع سازیم ؟

پاسخ : دادن تاریخچه هر گونه بیماری از جمله بیماری های سیستمیک ( مانند فشار خون بالا ) را باید به اطلاع دندانپزشک خود برسانید تا هنگام درمان با مشکل مواجه نشوید

دندانم را یک ماه پیش عصب کشی کرده ام اما جهت پر کردن تاج مراجعه نکردم و پانسمان آن افتاده است . آیا باید دوباره دندانم را عصب کشی کنم ؟

پاسخ : در صورتی که ترمیم دائم دندان ۱ ماه پس از انجام درمان ریشه صورت نگیرد بدلیل ضعف پانسمان موقت در جلوگیری از آلوده شدن فضای ریشه احتمال نیاز به انجام درمان ریشه مجدد وجود دارد

درمان مجدد ریشه به چه دلیل صورت می گیرد ؟ به دکتر مراجعه کردم و دکتر تشخیص دادند که باید عصب کشی مجدد انجام گیرد در حالی که دندانم درد ندارد ؟

پاسخ : در عمل درمان ریشه ؛ پالپ دندان و باکتری ها بطور کامل خارج شده ، کانال کامل پر گردیده سپس دندان توسط یک ترمیم مناسب تاجی که مانع از ورود باکتری ها به داخل کانال شود بازسازی می گردد. در صورتی که در هر یک از مراحل فوق نقصی پیش آید باکتری ها فرصت می یابند که مجددا فعالیت نموده و دندان را دچار ضایعه نمایند . در این حالت درمان مجدد ریشه حتی اگر هنوز ایجاد درد ، تورم یا ضایعه نکرده باشد باعث توقف روند فوق گردیده و انجام آن امری ضروری است. بدیهی است درمان مجدد ، درمانی پیچیده تر بوده و درصد موفقیت آن نسبت به درمان اولیه پایین تر است که در صورت عدم موفقیت آن نیز ، درمان جراحی به عنوان گزینه آخر مطرح خواهد شد.

در بروز درد پس از درمان چه اقدامی باید انجام دهید ؟

پاسخ : در صورتی که این درد ناشی از درمان ریشه باشد ، امری طبیعی است که معمولا با استفاده از مسکن های ضد التهاب به دستور پزشک کنترل می گردد. بیشترین درد زمانی است که دندان حین غذا خوردن و یا تماس با دندانهای فک مقابل فشار وارد می آید . نکته مهم در جلوگیری از درد « استفاده از مسکن های تجویز شده توسط پزشک بصورت منظم و سر ساعت و قبل از بروز درد است »

چه مدت پس از درمان ریشه باید دندان را ترمیم کرد ؟

پاسخ : در اولین فرصت باید اقدام به ترمیم تاج دندان کرد مگر در مواردی که درد و ناراحتی شدید وجود داشته و به توصیه پزشک می بایست ترمیم را تا کمتر شدن ناراحتی به تعویق انداخت . لازم به ذکر است که پس از درمان ریشه ، پانسمان موقت بر روی دندان قرار داده شده که تا یک ساعت پس از درمان نباید غذا بر روی آن جوید و تا انجام ترمیم دائم از خوردن غذای سفت پرهیز نمود

ایا فشار خون بالا می تواند سبب دندان قروچه شود ؟

پاسخ : فشار خون بالا مستقیما باعث دندان قروچه نمی شود ولی افزایش اضطراب و فشار عصبی ناشی از فشار خون بالا می تواند سبب دندان قروچه شود

آیا معاینات دوره ای دندانپزشکی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد ؟

پاسخ : معاینات دوره ای دندانپزشکی و درمان بیماری های لثه می تواند در کاهش سطح پروتئین های مرتبط با بیماری های قبلی موثر باشد

آیا مسواک زدن می تواند خطر ابتلا به سکته قلبی و بیماری های قلبی را کاهش دهد ؟

پاسخ : رعایت بهداشت دهان و دندان که مسواک زدن مهمترین آن است نقش مهمی در گردش خون ایفا می کند و بروز ناراحتی های قلبی – عروقی و سکته قلبی را کاهش می دهد

آیا درمان ریشه درد ناک است ؟

پاسخ : درمان ریشه مانند سایر درمان های دندانپزشکی تحت بی حسی موضعی صورت می گیرد و چنانچه بی حسی بطور صحیح اجراء شده باشد و پالپ دندان نیز دارای التهاب نباشد ، درد و ناراحتی شدیدی حین درمان وجود نخواهد داشت

آیا داروهای ضد انقعاد خون که در بیماران قلبی مصرف می شوند می توانند سبب بروز مشکلات پس از درمان های دندانپزشکی شوند ؟

پاسخ : برخی از این بیماران که دارای مشکلات پزشکی دیگر نیز هستند با افزایش خطر خونریزی طولانی مدت بعد از درمان دندانپزشکی مواجه می شوند که لازم است قبل از درمان به دندانپزشک خود اطلاع دهند. همچنین از قطع خودسرانه داروهای ضد انعقاد پرهیز شود و قبل از قطع دارو با پزشک خود مشاوره نمایند.

آیا به طور معمول پس از عصب کشی باید آنتی بیوتیک مصرف نمود ؟

پاسخ : خیر . تنها در شرایط بروز تب و لرز ، تورم زیاد در حد تغییر شکل صورت ، محدودیت در باز شدن دهان و سایر موارد با تشخیص پزشک متخصص باید آنتی بیوتیک مصرف نمود .

آیا افراد دارای فشار خون بالا می توانند کاندید ایمپلنت های دندانی شوند ؟

پاسخ : این بیماران باید قبل از کاشت دندان ( ایمپلنت ) دندانپزشک خود و متخصصین ایمپلنت را از وضعیت بیماری خود مطلع نمایند تا تمهیدات لازم در درمان آنها انجام شود

آیا از دست رفتن دندان ها با گذشت زمان و افزایش سن امری حتمی و غیر قابل پرهیز است ؟

پاسخ : خیر ، امروزه به دلیل پیشرفت های علمی و تأکید بر پیشگیری در دندانپزشکی ، سالمندان دندانهای طبیعی خود را به مدت بیشتری حفظ می کنند . بهداشت دهان خوب و مراقبت های دندانپزشکی مرتب در طول زندگی ، در هر سنی اهمیت دارد . با انجام صحیح روش های بهداشت دهان ، دندان ها و لثه تان تا سنین بالا سلامت می مانند .

پرسش های متداول

برای معاینه و ویزیت در دانشکده دندانپزشکی در چه ساعاتی از روز باید مراجعه کرد؟

پاسخ: برای معاینه و مداوا باید در ایام هفته بجز روز پنج شنبه و روزهای تعطیلی رسمی در شیفت صبح از ساعت 7 و نیم صبح برای تشکیل پرونده مراجعه نمایید. و در شیفت عصر از ساعت 3 و نیم مراجعه نمایید. 

به شماره های مرکز تلفن دانشکده و بخش های مختلف از کدام قسمت سایت می توانیم دسترسی پیدا کنیم؟

از طریق سایت و از بخش ارتباط با ما و از قسمت شماره تلفن های اداری و درمانی می توانید به شماره های دانشکده دسترسی پیدا کنید.

نوبت دهی در دانشکده دندانپزشکی به چه صورت می باشد؟

نوبت دهی در حال حاضر به صورت آنلاین و حضوری می باشد . جهت دریافت نوبت همه روزه از شنبه تا چهارشنبه بجز روزهای تعطیل رسمی از ساعت 7 و نیم صبح به دانشکده مراجعه نمایید. جهت دریافت نوبت در کلینیک ویژه (بعد از ظهر) از ساعت 3 و نیم می توانید مراجعه کنید.

هزینه های دندانپزشکی به چه صورت است؟

جهت مشاهده تعرفه ها به سایت دانشکده قسمت راهنمای ارباب رجوع مراجعه نمایید.

ساعت و روزهای حضور دندانپزشکان متخصص(اساتید) به چه صورت است؟

جهت مشاهده حضور دندانپزشکان می توانید به قسمت کلینیک و اموردرمانی و یا راهنمای ارباب رجوع مراجعه نمایید

دانشکده جهت امور درمانی با چه بیمه هایی طرف قرارداد می باشد؟

دانشکده با هیچ بیمه ای قرارداد ندارد فقط تصاویر OPG و عکس های رادیوگرافی ، ویزیت ، جرم گیری و کشیدن دندان ساده تحت نظر بیمه خدمات درمانی قابل انجام می باشد.

جهت میتوان شکایت از روند اداری یا درمانی را پیگیری کرد؟

به صورت حضوری  و از طریق مراجعه به مسئول رسیدگی به شکایات . به صورت کتبی و از طریق تکمیل فرم شکایت و انداختن در صندوق شکایات و از طریق ثبت به صورت سیستمی و ثبت در سامانه رسیدگی به شکایات دانشکده