کمیته صیانت از حقوق شهروندی در نظام اداری و نظام آراستگی
 

امروزه در جهان پر از تحولات سریع مشتریان از جایگاه بسیار ویژه ای در نزد مراکز تولید و سازمان ها و شرکت های ارائه دهنده کالا و خدمات بر خوردارند.بطوریکه سازمانها تلاش دارند تا نظرات و خواسته های متقاضیان خدمات را با شیوه های مختلف اخذ و در جهت بر آورده نمودن طرح تکریم ارباب رجوع تلاش دارند بنحوی پاسخگوی خواسته های بر حق مردم جامعه مان باشد.
 لذا به صورت خلاصه میتوان گفت دولت با به اجرا در آوردن این طرح به دنبال مقاصد زیر می باشد:

1.       آشنائی مردم با وظائف و مسئولیتهای دستگاهها و سازمانهای دولتی 

2.       آگاهی مردم از نحوه و مراحل انجام کارها 

3.       آشنائی مردم با قوانین و مقررات مربوط به کارها 

4.       بوجود آوردن محیطی جهت بیان نظرات و پیشنهادها و احیانا شکایات مردم 

5.       استفاده از نظرات مردم و کارشناسان جهت اصلاح روشهای انجام کار 

6.       افزایش اثر بخشی و کارائی در سازمانها 

7.       کسب رضایت ارباب رجوع از سازمانها

 

 

کایزن (بهبود مستمر) به عبارت ساده یعنی بهسازی مستمر در زندگی شخصی، خانوادگی، اجتماعی و کاری. از جمله روشهای مؤثر در اجرای کایزن،5S،می‌باشد.
5
s روشی است که به منظور برقراری و حفظ فضاهای کیفیتی در یک سازمان بکار گرفته می‌شود و وجه تسمیه آن پنج کلمه ژاپنی است که با حرف S آغاز می شود.

Seisio

Seiton

Seiri

Shitsuke

Seiketsu

 

مراحل پنج‌گانه استقرا نظام آراستگی عبارتند:

ردیف

مراحل پنج‌گانه استقرا نظام آراستگی

1

جدا کردن اقلام، اوراق و اطلاعات غیر لازم‌ و غیر کاربردی  و دور کردن آنها از محیط کار و همچنین تعمیر، تعویض یا تصحیح معایب و نواقص

2

مرتب کردن اقلام، اوراق و اطلاعات و تعیین جای مناسب برای آنها به نحوی که به سرعت و به آسانی در دسترس باشند.

3

حذف آلودگیها و آلاینده‌ها

4

تداوم، استانداردسازی و حفظ وضع مطلوب ناشی از تفکیک، ترتیب، تمیزی و رعایت ایمنی

5

تعلیم و انضباط

 

اهداف:

ردیف

اهداف

1

بهبود مستمر میزان و کیفیت نظم و ترتیب و تمیزی و سلامت محیط کار و فرهنگ انضباط در سطح سازمان از طریق برنامه ریزی، آموزش، همکاری و نظارت پیوسته و ارتقای دائم سطح استانداردهای مربوطه

2

کسب امتیاز مربوطه در ارزشیابی سالیانه سازمان مدیریت و برنامه ریزی

3

افزایش انضباط فردی و سازمانی

4

افزایش و ثبات نظم و تمیزی در محیط کار، ابزارها و پرونده ها

5

بهبود روشها و افزایش بهره وری سازمان در اثر افزایش امکان اجرای آسانتر سیستمهای تضمین کیفیت نظیر ایزو و EFQM و شش سیگما و ...

 

روند انجام کار

1.       مکاتبه و ارائه بروشورهای مقدماتی به مسؤول ارشد حوزه در جهت معرفی کار و کسب موافقت اولیه

2.       تشکیل جلسه معارفه با مسؤولین حوزه

3.       بازدید مقدماتی از فضاهای حوزه و معارفه با کارکنان

4.       اخذ اطلاعات لازم جهت ارائه پیشنهاد تشکیل کمیته راهبری پروژه اعم از مشخصات و تحصیلات پرسنل، پلان فضاها و ...

5.       تحلیل اطلاعات و تدوین برنامه و گروهبندی اجرای پروژه راه انداز در قالب کمیته راهبری

6.       کسب موافقت اعضای کمیته نسبت به عضویت و برنامه زمانبندی

7.       اجرای پروژه راه انداز

o        عکسبرداری از فضاها و ثبت وضعیت فعلی و ارائه نظرات ممیزی اولیه

o        ارائه دستورالعملها و فرمها و لیستهای کنترلی به حوزه

o        اجرای منظم جلسات راهبری جهت آموزش و کنترل صحیح روند عملیات با همکاری ویژه معاونت طرح و برنامه

o        اجرای منظم مراحل پنجگانه بر اساس زمانبندی توسط کمیته و همکاران

o        ممیزی مراحل پنجگانه در موعد مقرر و ارائه گزارشات و تذکرات مربوطه

o        عکسبرداری نهایی و ثبت و ارائه نتایج جهت اقدامات تکمیلی و تشویق مقتضی بهترین همکاران

8.       برنامه ریزی ممیزی دوره ای دو ماهانه

9.       اجرای ممیزی دوره ای بصورت پیوسته

 

تاریخ به روز رسانی:
1398/02/03
تعداد بازدید:
301
کلیه حقوق این پایگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان فارس می باشد.
افراد https://www.sums.ac.ir
Powered by DorsaPortal